Simeon Oka
- Laboratorija za termotehniku i energetiku, Institut za nuklearne nauke Vinča, Univerzitet u Beogradu, Srbija
Lista radova objavljenih u časopisu
-
Ispitivanje podobnosti lignita 'Kolubara' i 'Kovin' za sagorevanje u kotlovima sa cirkulacionim fluidizovanim slojem
abstraktU radu su dati rezultati iscrpnih ispitivanja ponašanja lignita "Kolubara" i "Kovin", pri sagorevanju u fluidizovanom sloju, izvršena za potrebe Elektroprivrede Srbije, sa ciljem da se dobiju podloge za razmatranje gradnje kotlova sa sagorevanjem u cirkulacionom fluidizovanom sloju u procesu revitalizacije starih blokova. Ispitivanja su izvršena korišćenjem originalne metodologije uvedene od strane Laboratorije za termotehniku i energetiku Instituta za nuklearne nauke "Vinča", i proverene ispitivanjem više desetina domaćih ugljeva. Posebna pažnja u ovom ispitivanju posvećena je problemu korišćenja podataka dobijenih u mehurastom fluidizovanom sloju za analizu ponašanja lignita pri sagorevanju u kotlovima sa cirkulacionim fluidizovanim slojem. Ispitana su četiri kvaliteta liginta "Kolubara", toplotne moći 2,5-8,5 MJ/kg, i sa različitim sadržajem pepela, i više kvaliteta lignita "Kovin" u istom opsegu toplotne moći. Ispitivanja su obavljena u tri faze: (1) tehnička i elementarna analiza, i određivanje karakterističnih temperatura omekšavanja pepela standardnim postupkom i u fluidizovanom sloju, (2) ispitivanje procesa fragmentacije čestica uglja, određivanje brzine sagorevanja i temperature starta, određivanje vezivanja sumpora od strane pepela, i (3) ispitivanje ponašanja uglja u stacionarnim uslovima sagorevanja u pilot-postrojenju. Rezultati su pokazali da su ispitivani ligniti veoma pogodni za sagorevanje u kotlovima sa cirkulacionim fluidizovanim slojem. Dobijeni rezultati predstavljaju podlogu za izradu studije opravdanosti i izbor kotlova svetskih proizvođača.
0350-218X, 30 (2004), 1-4, 83-103 preuzimanje -
Rudnici uglja sa podzemnom eksploatacijom u Srbiji nalaze se dugo godina u ekonomskoj, finansijskoj i proizvodnoj krizi. Rudnici se zatvaraju jedan po jedan, proizvodnja u preostalim rudnicima opada. Razlozi su mnogobrojni, a jedan od razloga je veliki procenat sitnih frakcija iskopanog uglja (oko 60% proizvodnje čine klase uglja manje od 3-5 mm), koji se ne može prodati na tržištu. U okviru Strategije razvoja privrede Srbije do 2010. godine, koja je u Ministarstvu za nauku, tehnologije i razvoj urađena 2002. godine, po zahtevu Vlade Srbije, urađena je Studija "Korišćenje uglja iz malih rudnika za proizvodnju energije". Posebno su razmatrane mogućnosti korišćenja sitnih klasa, tj. celokupno proizvedenog uglja u kotlovima sa sagorevanjem u fluidizovanom sloju. U ovom radu su dati izvodi iz te studije. Date su procene rezervi uglja rudnika podzemne eksploatacije, i projekcija mogućeg povećanja proizvodnje do 2010. godine, uz procenu potrebnih investicionih sredstava i cene proizvedenog uglja. Analizirane su mogućnosti gradnje postrojenja za kombinovanu proizvodnju toplotne i električne energije za rudnike u blizini većih gradova, i gradnje termoelektrana, ukoliko nema odgovarajućih potrošača toplotne energije. Procenjene su potrebne investicije za gradnju termoenergetskih postrojenja, količina proizvedene toplotne i električne energije, i uticaj ovog programa na smanjenje uvoza energije i goriva.
0350-218X, 30 (2004), 1-4, 39-55 preuzimanje -
U radu su prikazani odabrani rezultati parametarskih proračuna izvedenih na osnovu numeričke simulacije procesa u ložištu za sagorevanje ugljenog praha energetskog kotla TENT-A2 210 MWe, sa odvođenjem šljake u čvrstom stanju i tangencijalnim rasporedom gorionika. Kao radni parametri karakteristični za pogonsko stanje ložišta, odabrani su finoća mlevenja ugljenog praha i kvalitet uglja. U parametarskoj analizi je posmatrano pet režima rada ložišta. Simulacija je izvedena na osnovu 3D matematičkog modela procesa, razvijenog za simulaciju procesa u ložištima industrijskih razmera. Prikazani su rezultati simulacija i analiziran uticaj odabranih parametara na konverziju čestica ugljenog praha usled sagorevanja, temperaturu dimnog gasa i koncentraciju ugljen-dioksida u ložištu, kao i flukseve toplotnog zračenja na ekranskom zidu. Naglašena je potencijalna primena matematičkog modeliranja procesa u ložištima energetskih kotlova za dijagnostiku i predviđanje pogonskih stanja i situacija.
0350-218X, 30 (2004), 1-4, 23-38 preuzimanje -
Dokument Strategija dugoročnog razvoja energetike Republike Srbije do 2015. godine, sačinjen je sa namerom da preporuči Vladi/Skupštini Republike Srbije da saglasno Zakonu o energetici usvoji osnovne ciljeve nove energetske politike, utvrdi prioritetne pravce razvoja u energetskim sektorima i odobri program donošenja odgovarajućih instrumenata, kojim se omogućuje realizacija ključnih prioriteta u radu, poslovanju i razvoju celine energetskog sistema (u sektorima proizvodnje i potrošnje energije) Srbije. Osnovna premisa pri izboru ciljeva, utvrđivanju prioriteta i odgovarajućih instrumenata, zasnovana je na političkom opredeljenju zemlje za racionalno usklađivanje razvoja celine energetike sa privredno-ekonomskim razvojem zemlje i njenom uključivanju u evropske integracije. Radi ostvarivanja promovisanih ciljeva energetske politike i realizacije prioritetnih pravaca strategije, ovim dokumentom se predlaže i dinamika donošenja odgovarajućih instrumenata, kako bi sveukupne promene u energetskim delatnostima bile ostvarene u saglasnosti sa odgovarajućim političkim, socio-ekonomskim, energetskim i ekološkim opredeljenjima zemlje. Povećan interes za utvrđivanje i vođenje nacionalne energetske politike u skladu sa potrebama reformisanja energetskog sektora i njenih delatnosti, harmonizovanja nacionalne energetske prakse i regulative sa praksom EU, uvažavajući stanje energetskih resursa, infrastrukture energetskih proizvodnih sektora i strukture energetskih potreba (usluga), u cilju dostizanja održivog socio-ekonomskog razvoja zemlje, što podrazumeva i sveukupnu zaštitu životne sredine, potrebno je osim uvažavanja opštih-generičkih ciljeva posebnu pažnju posvetiti ostvarivanju specifičnih ciljeva, koji odražavaju posebnosti svake zemlje. Zbog poznatih okolnosti u proteklom periodu, Srbija je upravo primer zemlje, koja radi dostizanja višeg nivoa socio-ekonomskog razvoja, mora u kratkoročnom periodu da uskladi ne samo razvoj energetike sa privredno ekonomskim razvojem već i razvoj energetskih proizvodnih sektora sa sektorima potrošnje energije. Energetska problematika Srbije obrazložena u ovom dokumentu, uvažavala je potrebu "prepoznavanja" specifičnih ograničenja sa stanovišta potreba za usklađivanje razvoja celine energetskog sistema sa dugoročnim privredno-ekonomskim razvojem Srbije. U tom kontekstu u prvom odeljku, obrazloženo je stanje potrošnje energije, proizvodnih mogućnosti energetskih sektora i raspoloživost resursa energije u Srbiji. U drugom odeljku, detaljno su obrazloženi osnovni elementi energetske Politike/Strategije razvoja energetike do 2015. godine sa detaljnim prikazom osnovnih ciljeva Strategije i instrumenata za njihovo ostvarivanje u okviru realizacije odabranih (saglasno specifičnim ciljevima) prioriteta. U trećem odeljku obrazložene su makro-ekonomske pretpostavke i metodologija za utvrđivanje energetskih potreba za dva scenarija ekonomskog i industrijskog razvoja. Projekcije finalne energije utvrđene su po sektorima i prema strukturi energenata, a ukupna/primarna energija na bazi balansa; potrebe, domaća proizvodnja i uvoz. U četvrtom odeljku, u okviru pet prioriteta, obrazloženi su programi, mere i potrebna ulaganja sa procenom pozitivnih efekata na povećanje proizvodnje/smanjenje potrošnje. U petom odeljku dat je prikaz ekonomskog stanja energetskih sektora i obrazložena potreba usaglašavanja cene toplotne i električne energije sa proizvodnim troškovima i neophodnim izdvajanjima sredstava za ulaganja u investiciono održavanje i gradnju novih izvora, sa obimom i strukturom finansijskih sredstava, po sektorima i programima odgovarajućih prioriteta. U šestom odeljku predložen je model praćenja realizacije Strategije i analize uticajnih faktora na izvesnost ostvarivanja ciljeva, posebno u pogledu sigurnosti i redovnosti snabdevanja potrošača neophodnim energentima i obrazložena potreba kontinualnog ažuriranja prioritetnih programa i inoviranja instrumenata za njihovu realizaciju. Ovim dokumentom obuhvaćena je celina energetskog sistema Srbije, bez dela sistema na teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija iz razloga obrazloženih u prvom odeljku.
0350-218X, 31 (2005), 1-2, 71-110 preuzimanje -
Nacionalni program energetske efikasnosti Ministarstva za nauku, tehnologije i razvoj Republike Srbije
abstraktSimeon Oka
Direktor Nacionalnog programa energetske efikasnosti
Energetska efikasnost - Aktivnosti na formulisanju prioriteta i sprovođenju strategije . . . 3
Simeon Oka
National Energy Efficiency Program Director
Foundation, strategy, priorities formulation, and implementation activities . . . 13
Nacionalni pro gram energetske efikasnosti Ministarstva za nauku, tehnologije i razvoj - Strategija i prioriteti / National Energy Efficiency Program of the Government of the Republic Serbia, Ministry for Science, Technologies and Development – Strategy and priorities
Sturuktura i prioriteti Nacionalnog programa energetske efikasnosti / Structure and priorities of the National Energy Efficiency Program . . . 23
Ciljevi i prioriteti razvojnih programa Nacionalnog programa energetske efikasnosti / Objectives and priorities of the development programs of the National Energy Efficiency Program
Razvojni pro gram „Energetska efikasnost u proizvodnji električne energije” / Development program „Energy efficiency in electricity production” . . . 33
Razvojni program „Energetska efikasnost u prenosu i distribuciji električne energije” / Development program „Energy efficiency in electricity transmission and distribution” . . . 39
Razvojni pro gram „Energetska efikasnost u industriji” / Development program „Energy efficiency in industry” . . . 51
Razvojni pro gram „Energetska efikasnost komunalnih sistema” / Development program „Energy efficiency in municipal systems” . . . 56
Razvojni pro gram „Osvajanje opreme i pripreme goriva radi smanjenja korišćenja električne energije za grejanje” / Development program „Development of domestic ovens and boilers burning solid fuels” . . . 63
Razvojni pro gram „Korišćenje alternativnih i obnovljivih izvora energije” / Development program „Use of alternative and renenjable energy resources” . . . 69
Razvojni pro gram „Energetska efikasnost građevinskih objekata” / Development program „Energy efficiency in buildings” . . . 82
Projekti u okviru Nacionalnog programa energetske efikasnosti prihvaćeni za finansiranje / List of projects of the National Energy Efficiency Program accepted for financing . . . 870350-218X, 28 (2002), 1-4, 3-108 preuzimanje