strategija razvoja energetike
-
Rudnici uglja sa podzemnom eksploatacijom u Srbiji nalaze se dugo godina u ekonomskoj, finansijskoj i proizvodnoj krizi. Rudnici se zatvaraju jedan po jedan, proizvodnja u preostalim rudnicima opada. Razlozi su mnogobrojni, a jedan od razloga je veliki procenat sitnih frakcija iskopanog uglja (oko 60% proizvodnje čine klase uglja manje od 3-5 mm), koji se ne može prodati na tržištu. U okviru Strategije razvoja privrede Srbije do 2010. godine, koja je u Ministarstvu za nauku, tehnologije i razvoj urađena 2002. godine, po zahtevu Vlade Srbije, urađena je Studija "Korišćenje uglja iz malih rudnika za proizvodnju energije". Posebno su razmatrane mogućnosti korišćenja sitnih klasa, tj. celokupno proizvedenog uglja u kotlovima sa sagorevanjem u fluidizovanom sloju. U ovom radu su dati izvodi iz te studije. Date su procene rezervi uglja rudnika podzemne eksploatacije, i projekcija mogućeg povećanja proizvodnje do 2010. godine, uz procenu potrebnih investicionih sredstava i cene proizvedenog uglja. Analizirane su mogućnosti gradnje postrojenja za kombinovanu proizvodnju toplotne i električne energije za rudnike u blizini većih gradova, i gradnje termoelektrana, ukoliko nema odgovarajućih potrošača toplotne energije. Procenjene su potrebne investicije za gradnju termoenergetskih postrojenja, količina proizvedene toplotne i električne energije, i uticaj ovog programa na smanjenje uvoza energije i goriva.
0350-218X, 30 (2004), 1-4, 39-55 preuzimanje -
Strategija razvoja energetike Republike Srbije do 2015. godine - o strategiji razvoja energetike Srbije
abstraktDokument Strategija razvoja energetike Republike Srbije do 2015. godine, saglasno članu 5. Zakona o energetici usvojila je Narodna skupština Republike Srbije, 23. maja 2005. godine na Trećoj sednici Prvog redovnog zasedanja u 2005. godini. Strategija u širem smislu predstavlja koherentnu viziju poželjnog i mogućeg razvoja celine energetskog sistema Republike Srbije, zasnovanu na ideji postupnog usklađivanja razvoja energetskih proizvodnih sektora sa tekućim i razvojnim potrebama sektora potrošnje energije. Mera ovog usklađivanja opredeljena je dinamikom ostvarivanja odgovarajućih ciljeva: osnovnih-energetskih, specifičnih-tehnoloških i ekoloških i strateško-razvojnih, koje promoviše nova energetska politike Srbije u kontekstu održivog socio-ekonomskog razvoja Republike u narednom periodu. Da bi navedeni ciljevi bili realno ostvarivi izbor prioritetnih programa razvoja celine energetskog sistema Srbije utemeljen je na detaljnom uvidu u postojeće stanje u sektorima potrošnje energije u Srbiji. Pri tome su uvažene mogućnosti i ograničenja koja proističu iz ekonomskog stanja u zemlji, raspoloživosti energetskih resursa, a posebno tehnoloških i proizvodnih i ekonomskih performansi energetskih proizvodnih sistema i oporavka nacionalne ekonomije po osnovu dinamičkog povećanja energetski neintenzivnih proizvodnih i uslužnih aktivnosti i postupnog rasta standarda građana. Saglasno makro-ekonomskim parametrima i demografskim indikatorima Republike Srbije (bez teritorije Kosovo i Metohija) utvrđene su projekcije energetskih potreba odgovarajućih sektora potrošnje do 2015. godine, shodno kojim je odabrano pet osnovnih prioritetnih programa, raznorodnih po programskim sadržajima ali komplementarnih, sa stanovišta pozitivnih efekata nove energetske politike Srbije, na uspostavljanje održivog socio-ekonomskog razvoja zemlje. Radi postupne i potpune realizacije odabranih prioritetnih programa obrazložena je potreba donošenja odgovarajućih instrumenata i mera, kojima se omogućuje dosledno ostvarivanje promovisanih ciljeva Strategije razvoja energetike Republike Srbije do 2015. godine. Ovi instrumenti "oličeni" su u novim zakonodavnim i institucionalnim okvirima za rad i poslovanje energetskih subjekata i u reorganizovanju postojeće organizacione strukture energetskih javnih preduzeća za ekonomično poslovanje, najpre u tržišno-regulisanim uslovima, a potom na liberalizovanom i konkurentno-slobodnom energetskom tržištu. Na primerima donošenja specifičnih programa: Energetske efikasnosti, Novih obnovljivih izvora energije, Zaštite životne sredine, Naučnoistraživačkog i tehnološkog razvoja, Usmerenog obrazovanja i usavršavanja kadrova za postojeće i nove aktivnosti u energetskim delatnostima, obrazloženi su programski instrumenti, dok su na primerima uvođenja savremenog Sistema energetske statistike i osnivanja Instituta/Centra za energetske studije obrazloženi sistemski instrumenti u cilju uspešne realizacije prioritetnih programa. Saglasno Zakonu o energetici Ministarstvo rudarstva i energetike u obavezi je da sa energetskim subjektima sačini detaljne programe ostvarivanja Strategije za svaki energetski proizvodni sektor, za period od 6 godina.
0350-218X, 31 (2005), 1-2, 3-70 preuzimanje -
U radu se razmatra komparativno i faktografski, ukazuje se na strateški značaj i potencijale industrije uglja Srbije, analizira sadašnje stanje budući razvoj i smetnje u razvoju ovog dela mineralno-sirovinskog kompleksa zemlje u postojećim složenim tranzicionim uslovima.
0350-218X, 32 (2006), 1-4, 43-53 preuzimanje -
Mogući energetsko-ekološki doprinosi implementacije Strategije razvoja energetike Republike Srbije u periodu od 2007. do 2010. godine u oblasti korišćenja obnovljivih izvora energije
abstraktU radu je izložena analiza mogućih energetsko-ekoloških doprinosa koji se mogu ostvariti kroz implementaciju Strategije razvoja energetike Republike Srbije u periodu od 2007. do 2010. godine u oblasti korišćenja obnovljivih izvora energije.
0350-218X, 34 (2008), 1, 3-29 preuzimanje